Bitterzoet feest

13-01

Nog een laatste kort en krachtig festival op 19 maart in Turnhout.

Uitslag projectsubsidies
Einde van STORMOPKOMST na tiende festival in maart 2017

STORMOPKOMST is één van de kunstenorganisaties die eind juni te horen kregen dat ze ondanks positief advies geen structurele werkingsmiddelen zouden krijgen voor 2017-2021. We beslisten om het geplande festival in maart 2017 tóch te laten doorgaan en projectsubsidies voor een periode van twee jaar aan te vragen. Vandaag kwam er slecht nieuws. Zonder projectsubsidies van de Vlaamse Gemeenschap zal de tiende editie van het festival meteen de laatste zijn.

Sarah Rombouts (artistiek leider): Een festivalprogramma als het onze kan je maar samenstellen door heel het jaar door intensief te prospecteren en gesprekken te voeren met kunstenaars, in binnen- en buitenland. Met sommige artiesten werden al in het voorjaar 2016 afspraken gemaakt. Heel wat scholen en gezinnen boekten sinds juni blind een festivaldag. Dat zegt iets over het opgebouwde vertrouwen. We willen onze engagementen ten aanzien van al deze mensen nakomen. De steun van cultuurhuis de Warande, de stad Turnhout en sponsors is van wezenlijk belang voor de organisatie van het festival, maar zonder de subsidies van de Vlaamse Gemeenschap is het onmogelijk om het werk dat eraan voorafgaat te doen.

Uniek

STORMOPKOMST is de enige organisatie in Vlaanderen (en in het buitenland) die een gevarieerd aanbod van hedendaagse muziek, geluidskunst, beeldende en mediakunst, interdisciplinaire performances, architectuurworkshops enzovoort programmeert voor kinderen. Door dit alles in een feestelijk festival te gieten, met cultuurhuis de Warande (Turnhout) als gastheer, bereiken de betrokken kunstenaars een veel breder publiek, waaronder ook veel volwassenen die anders niet de stap zetten naar deze meer experimentele kunstvormen.

Investeren in kinderen, ook buiten de grote steden

STORMOPKOMST heeft zijn wortels in de jeugdtheaterfestivals Signaal en Tweetakt. Die bereikten rond de eeuwwisseling hun doel om het jeugdtheater zijn rechtmatige plaats te geven in het kunstenlandschap. Vandaag de dag genieten de Vlaamse jeugdtheatergezelschappen internationale faam en de Vlaamse gezinnen en scholen kunnen er in elk cultuurcentrum van genieten. 

STORMOPKOMST had de ambitie om het kunstenaanbod voor kinderen verder te verrijken door diverse kunstvormen een vanzelfsprekende plaats te geven in het cultuuraanbod, ook buiten de grote steden. Dat begon aardig te lukken in Turnhout.
Ook kunsten- en cultuurcentra in andere steden deden de laatste jaren een beroep op de expertise die STORMOPKOMST opbouwde. De STORMOPKOMST-dag op 22 januari in cultuurcentrum Westrand (Dilbeek) is een voorbeeld van de actievere rol van het festival in een nog bredere spreiding van minder bekende kunstvormen.

Laagdrempelig

Ook die andere doelstelling zal niet meer nagestreefd kunnen worden: het niet-talige karakter van een groot deel van het programma inzetten om zoveel mogelijk kinderen uit diverse culturele achtergronden te bereiken.

Staf Pelckmans (directeur de Warande): Wie nu niet investeert in kinderen zal later de rekening gepresenteerd krijgen. In een regio zoals de Kempen, waar heel veel jonge gezinnen wonen, is een avontuurlijk kinderkunstenfestival onontbeerlijk. De snelle aangroei van gezinnen met kinderen met een andere culturele achtergrond moet ons zelfs een versnelling hoger laten schakelen. Met STORMOPKOMST hadden we een instrument om dit alles maximaal te realiseren. Minder dan 3% van de Vlaamse middelen voor de kunsten op het grondgebied provincie Antwerpen komen tot in de Kempen. Deze beslissing stelt de hele discussie over de regiospreiding van cultuurmiddelen op scherp.

Investeren in kunstenaars

Met het wegvallen van STORMOPKOMST staat niet alleen het publiek in de kou. Ook de kunstenaars hebben weer minder kansen om hun werk te maken en te tonen. Het festival in Turnhout betekent vaak de aanzet voor een tournee. Zo kreeg maker Enkidu Khaled deze zomer op TAZ de ‘Big in Belgium’-prijs met Working method, een productie gemaakt in de schoot van het festival. De STORMOPKOMST-dagen in enkele cultuurcentra zouden die spreidingskansen alleen maar verhoogd hebben.

Marleen Baeten (voorzitter): Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat het verhaal hier ophoudt, want STORMOPKOMST realiseert vier belangrijke prioriteiten uit de visienota van minister Gatz: kinderen, nichekunsten, kleine overhead door infrastructuur en diensten te delen met andere organisaties, diversiteit. Er is één troost: het zaadje is gezaaid. Heel wat kunstenaars en medewerkers van kunstencentra en cultuurcentra hebben via STORMOPKOMST het potentieel van een waaier aan kunstvormen voor kinderen ontdekt.

Concreet

Het komende festival verliest drie dagen. Ester Torres Falcato Simões (medewerker): We eindigen in schoonheid, met een kort en krachtig festival op 19 maart in Turnhout. Aansluitend is er maandag nog een dag voor scholen. Mensen die een ticket voor een andere dag kochten, worden gecontacteerd. 

 

« Bericht overzicht

party_Katja Illner_web.jpg