Marcio Ambrosio

12i

Marcio Ambrosio (Brazilië) werkt op de grens tussen animatie en interactieve installaties. Hierbij integreert hij steeds weer nieuwe technologieën.

De installatie 12i van Marcio Ambrosio grijpt terug naar het principe van de zoötroop. Maar hij combineert de oude animatietechiek met nieuwe technologieën. De bezoeker neemt animaties op waarin hij zelf de hoofdrol speelt en kan deze daarna delen in de aanpalende ruimte.

De fotografie is een 19de eeuwse uitvinding die erg veel invloed op de kunsten heeft gehad. Bij de eerste foto was het niet meteen duidelijk waar deze nieuwigheid thuis hoorde. Een foto werd met een toestel gemaakt en werd met chemische procédés zichtbaar. Het was dus een product van de techniek. Maar tegelijk was het een beeld van de werkelijkheid, een afbeelding zoals tekenaars en schilders er al eeuwen maakten – het was dus ook concurrentie voor de tekenkunst en de schilderkunst. De kwaliteit van de beelden werd steeds beter. Dit bevrijdde de kunstenaar van de taak om de werkelijkheid weer te geven. Zo kon de kunstenaar andere wegen in slaan.

Tweede belangrijke uitvinding is het bewegend beeld. Het creëren van de illusie ervan. De kennis over optica en gezichtsvermogen werden groter. Wetenschappers stelden vast dat het menselijk oog beelden die snel achter elkaar worden gezien beschouwt als één vloeiend bewegend geheel. Op basis van deze kennis werd in de negentiende eeuw allerlei optisch speelgoed ontworpen, zoals de zoötroop. Met dit apparaat keek men door kijkgaatjes naar een draaiende schijf met afbeeldingen die telkens een beetje anders aren, en zo de illusie van beweging creëerden.

Credits

Ontwerp en productie: Marcio Ambrosio
Interactieve ontwikkeling: Yacine Sebti
Sound design en web development: Sophie Klecker
Sculptuur: Marcio Ambrosio

Volgende kunstenaar

12i - Marcio Ambrosio