Boumediene Belbachir

Dit was 2024

Een jaar met twee festivals, twee exposities, één residentie, twee voortrajecten en heel wat onderzoek achter de schermen.

Joepie! De STORMOPKOMSTfestivals in 2024 in Turnhout en Genk zaten boordevol creatieve workshops en verrassende optredens. Van de ontroerende dansvoorstelling THE BURROW (Kika Ilegems) tot de betoverende lichtinstallatie vol kleuren Rainbow (Nazanin Fakoor). Tien  kunstenaars zorgden voor tien leuke activiteiten die alle zintuigen prikkelden. De rode draad was voelen, ontdekken en verbinden.

Veel kunstenaars brachten hun werk voor de allereerste keer naar een kinderpubliek. Spannend! Sommige kunstenaars maakten daarvoor enkele aanpassingen aan hun werk. Voor Tactile Talk (Katrien Oosterlinck) werd bijvoorbeeld zes kinderen vooraf opgeleid tot echte gidsen. Hun project met schuimrotsen werd op het festival voor het eerst met families gespeeld. En het bordspel De Middagactiviteit (Anna Schlooz) werd eerst met enkele klassen in een lagere school getest. Leuk hé?

 

Andere projecten werden voor STORMOPKOMST zelfs getransformeerd naar een heel andere vorm. Zoals het werk Sensorial Saloon (Elien Vandeputte). Dat was een installatie die werd omgevormd tot een workshop. In een voortraject van vijf zondagen mochten kinderen meebouwen aan een woonkamer gemaakt van etensresten. Het resultaat? Gordijnen die naar koffie ruiken en een tapijt gemaakt van tomatensaus! Het kleurrijke Flags Parade (Darius Dolatyari-Dolatdoust) werd bedacht als een performance en transformeerde op het festival naar een vrolijke workshop voor kinderen. 

STORMOPKOMST werkt soms samen met kunstenaars aan nieuwe projecten. Tijdens haar residentie beeldende kunst en kleuters maakte de Italiaanse kunstenares Francesca Chiacchio De veerkracht van geometrie: een interactieve performance voor kleuters. Samen zochten ze naar de skieër (waar is hij toch?) en ontdekten ze een wereld vol kleuren en vormen. En Kleur/Stof (KAAIMAN&Younes van den Broeck) werd zelfs speciaal voor STORM gemaakt door een groep enthousiaste jonge theatermakers.

Een paar andere jonge kunstenaars toonden hun werk voor de allereerste keer... ooit! THE BURROW (Kika Ilegems), Yet Still Connecting Us (Theo Wery) en Endless Knotting (Bie Jambée) zijn allemaal afstudeerprojecten die in première gingen op het festival.

Naast festivals in Turnhout en Genk cureert STORMOPKOMST elk jaar een tentoonstelling speciaal voor scholen. In 2024 stond wat rest centraal: sporen uit het verleden, overblijfselen van generaties, culturen en de verslindende kracht van de natuur

We selecteerden drie werken: Buckwheat Town (Py & Verde) toont hoe de tijd grip krijgt op architectuur. Historische gebouwen werden nagebouwd met boekweitnoedels en overgeleverd aan de knagende invloed van broodkevertjes. Wat overblijft, zijn mysterieuze ruïnes die de vergankelijkheid van beschavingen tastbaar maken. All These Hands I Have for You but Will Someone Please Hold Mine (Jelle Annie Michiels) onderzoekt de betekenis van thuis. Reusachtige armen, genaaid uit oude dekens, nodigen uit tot omarming en verbondenheid. Reststoffen krijgen zo een nieuw leven als dragers van warmte en herinnering. En tenslotte was er Jahi Quasim & Eileen + Yin Yin Wong (Pris Roos), levensgrote, kleurrijke schilderijen op oud verpakkingsmateriaal uit de toko van de ouders van de kunstenares. Geworteld in een familiegeschiedenis van migratie en handel, laat dit werk zien hoe alledaagse restanten kunnen transformeren tot een levendig eerbetoon aan cultureel erfgoed.